Pagrindiniai kompetencijų ugdymo aspektaiKompetencijų ugdymo praktika

Lietuvių kalbos pamokų aprašai su priedais

Pokalbis, ginčas, kivirčas

Mokymo eiga

Mokymo ir mokymosi eiga

Mokinių sudominimas, jų patirties išsiaiškinimas, pamokos uždavinio skelbimas

Trukmė

1. Sudominimas. Mokiniai, pasitardami su mokytoja, iš anksto parengė tris skirtingus trumpus vaidinimus (dialogus), kuriuose stengtasi išryškinti pokalbio, ginčo (diskusijos) ir kivirčo ypatumus. Mokiniai pristato namų užduotis. Kiti mokiniai stebi vaidinimus ir spėja, kas buvo inscenizuojama – pokalbis, ginčas ar kivirčas.
2. Patirties išsiaiškinimas. Prisimindami bendraklasių vaidinimus bei remdamiesi asmenine patirtimi, mokiniai, padedami mokytojos, pildo lentelę „Ką jau žinome apie pokalbį, ginčą, kivirčą?“ (1 priedas). Apibendrinti atsakymai užrašomi interaktyvioje lentoje.
3. Klausimai – atsakymai. Klausiama, ko mokiniai tikisi iš šios pamokos, išklausoma atsakymų ir skelbiami pamokos uždaviniai.
10 min.  

Mokymo ir mokymosi veikla

Trukmė

1. Mokytoja dar kartą paaiškina nagrinėjamos temos kriterijus ir skiria užduotį:  remiantis asmenine patirtimi bei vadovėlio medžiaga (p. 48–49), visiems kartu užpildyti lentelę „Pokalbio, ginčo ir kivirčo skirtumai“ (2 priedas).  Tai, ką mokiniai pasako remdamiesi asmenine patirtimi, interaktyvioje lentoje užrašoma vienokia spalva, ką – pasinaudoję vadovėlio medžiaga ar padedami mokytojo – kitokia.
2. Išsiaiškinus pokalbio, ginčo ir kivirčo skirtumus, aptariami ginčo / diskusijos reikalavimai: ko reikia, norint tinkamai dalyvauti ginče / diskusijoje? Atkreipiamas mokinių dėmesys į kalbos etiketą.
Paskelbiama kitos pamokos diskusijos tema – „Ar reikalinga mokyklinė uniforma?“.
3. Darbas 5 grupėmis. Iš kiekvienos grupės išrenkama po vieną mokinį, kuris bus „Velnio advokatų“ (kritikų, prieštaraujančiųjų) grupėje. Kitų 4-ių grupių atstovai išsitraukia lapelius su užduotimis, kokią nuomonę turės ginti: 2 grupės turi pateikti po 2 teiginius ir argumentus, patvirtinančius teiginį, kad uniforma reikalinga, o kitos 2 turi pateikti po 2 teiginius ir argumentus, paneigiančius teiginį, kad uniforma reikalinga. „Velnio advokatų“ grupė turi numatyti galimus kitų grupių teiginius ir argumentus, apsvarstyti, kaip prieštarautų. Darbui grupėse skiriama 10 minučių.
4. Kai grupės baigia rengti diskusijai savo teiginius ir argumentus, pavyzdžius, juos įrašo „Trijų skilčių lentelėje“ (3 priedas).
25 min.  

Apibendrinimas: vertinimas, įsivertinimas, refleksija

Trukmė
1. Grįžtama prie pamokos uždavinio. Interaktyvioje lentoje demonstruojamos pamokoje užpildytos lentelės, aptariama ir  įsivertinama,  keliant klausimus ir atsakant į juos. Mokytoja primena kitos pamokos temą – diskusija „Ar reikalinga mokyklinė uniforma?“ ir skiria namų darbą – pasikalbėti su šeimos nariais ir jų padedamiems pateikti po pavyzdį grupės parengtiems teiginiams iliustruoti.
2. Mokytoja pasiūlo mokiniams apmąstyti pamoką ir ją emociškai įvertinti – kiekvienam sukurti įspūdžių eilėraštį pamokos tema. Mokytoja, demonstruodama pateikties skaidres, paaiškina įspūdžių eilėraščio reikalavimus ir pavyzdį (4 priedas).
3. Pamokos pabaigoje žiūrima trumpa japonų teatro miniatiūra ginčo tema. Po peržiūros trumpai apibendrinama, nuo kokių dalykų priklauso ginčo ar kivirčo eiga.
10 min.                
Priedai 1 priedas. Lentelės „Ką jau žinome apie pokalbį, ginčą, kivirčą?“ pavyzdys.
2 priedas. Lentelės „Pokalbio, ginčo ir kivirčo skirtumai“ pavyzdys.
3 priedas. Pasirengimas diskusijai: trijų skilčių lentelės pavyzdys.
4 priedas. Įspūdžių eilėraščio reikalavimai ir pavyzdys.

Į viršų     Filmuota medžiaga