Pagrindiniai kompetencijų ugdymo aspektaiKompetencijų ugdymo praktika

Lietuvių kalbos pamokų aprašai su priedais

Epinio pasakojimo sandara

Mokymo eiga

MOKYMO IR MOKYMOSI EIGA

Mokinių sudominimas, jų patirties išsiaiškinimas, uždavinio skelbimas Trukmė
1. Sudominimas –  užverstas piešinys (1 priedas).
Prie lentos pritvirtinama užversta kitos klasės mokinio piešta Marko Tveno apysakos „Tomo Sojerio nuotykiai“ ištraukos – vaiduoklių namo aprašymo – iliustracija. Mokiniai kviečiami spėti,  kas galėtų būti užverstoje pusėje. Vaikai spėlioja, o mokytoja tikslindama klausimus, darydama užuominas jų spėliones kreipia praeitos pamokos link, kol prisimenama praėjusios pamokos tema. Kai mokiniai atspėja, kad piešinys susijęs su skaitytu kūriniu, iliustracija atverčiama.
2. Vaiduoklių namo meninio aprašymo ir iliustracijos gretinimas.
Mokiniai iliustracijoje atpažįsta vaiduoklių namą, dar kartą perskaito jo aprašymą (vadovėlis, p. 138–139), palygina iliustraciją ir aprašymą (2 priedas), išsako nuomonę, ar iliustracija tinkama, kuo ją galima papildyti.
3. Siekdama aktualizuoti skaitytas ištraukas, mokytoja organizuoja pokalbį apie jų turinį, aptariami epinio pasakojimo požymiai (veikėjai, vieta, laikas, veiksmas), numatoma veiksmo raida – mokiniai spėja, ką toliau galėtų veikti Tomas ir Hekas. Spėjimai užrašomi lentoje.
4. Skelbiama  ir užrašoma lentoje pamokos tema: ,,Epinio pasakojimo sandara“. Aptariami pamokos  uždaviniai, lapai su užrašytu uždaviniu  ir jo atlikimo laiko nuorodomis išdalijami grupėms.
Iliustracija lieka lentoje.
  20 min.      

Mokymo ir mokymosi veikla

Trukmė
1. Mokiniams išdalijami keturių skirtingų spalvų lapai su užrašais „užuomazga“, „veiksmo raida“, „veiksmo raida (kulminacija)“, „atomazga“ (3 priedas).
Pirmiausia mokytoja skiria užduotį individualiai sudėlioti lapus tokia tvarka, kokia turėtų vykti epinio pasakojimo raida. Tada dirbama grupelėmis po 3 mokinius. Užduotis – sudėlioti epinio pasakojimo sandaros schemą. Jei mokiniai klysta, mokytoja daro užuominų, kaip turėtų vystytis veiksmas. Bendradarbiaujant grupėms lentoje sudėliojama epinio pasakojimo sandaros schema (4 priedas). Schema lieka lentoje visą pamoką ir gali būti panaudota refleksijai.
2. Epinio pasakojimo planavimas.
Sudaromos darbo grupės po 6 mokinius, atsižvelgiant į mokinių gebėjimus rašyti ir skaityti. Mokytoja grupėms skiria užduotį – suplanuoti pasakojimą Lobio ieškojimas vaiduoklių name naudojantis epinio pasakojimo schema ir remiantis  raktiniais veiksmažodžiais: susitinka ir susitaria; ieško; ieško ir randa; džiaugiasi radę (4 priedas).
3. Kai mokiniai grupėse baigia planuoti pasakojimą, mokytoja siūlo mokiniams pasiskirstyti vaidmenimis, kurių prireiks rašant pasakojimą: pareigų pasiskirstymo lapuose mokiniai įrašo savo vardus prie prisiimtų pareigų: 4 rašytojai, skaitovas, vertintojas, pagalbininkas-patarėjas, laikrodininkas (vienas mokinys gali atlikti kelias pareigas). Grupėms išdalijamos iliustracijos – seno, apleisto namo detalių  fotografijos kaip pagalbinė vaizdinė medžiaga (5 priedas).
4. Pasakojimas kuriamas karuselės metodu: grupės nariai pasitaria ir kiekvienas rašytojas savo lape užrašo pasakojimo pavadinimą ir 3 minutes rašo pirmąją pastraipą – veiksmo užuomazgą. Po 3 minučių rašytojas pagal laikrodžio rodyklę perduoda savo darbą kitam rašytojui. Kiekvienas rašytojas per 5 minutes perskaito draugo parašytą  pasakojimo dalį, jei reikia, pasitaria su patarėju ir sukuria antrąją pasakojimo pastraipą – veiksmo raidą.  Po 5 minučių vėl pagal laikrodžio rodyklę keičiamasi sąsiuviniais, per 7 minutes perskaitomas draugo parašytas tekstas ir sukuriama kulminacinė scena. Po 7 minučių pagal laikrodžio rodyklę keičiamasi sąsiuviniais, per 10 minučių perskaitomas draugo parašytas tekstas ir sukuriama paskutinė pastraipa – veiksmo atomazga.  Kai darbas grįžta jį pradėjusiam mokiniui, skaitovas juos perskaito grupei. Grupėje aptariama, kaip sekėsi rašyti, kas pavyko geriausiai, ką reikėtų pataisyti. Tada rašytojai pakoreguoja rašinius. Išrenkamas geriausias grupės darbas. Skaitovas pasirengia jį raiškiai perskaityti klasei.
5. Atidus ir tikslingas klausymasis. Mokytoja išdalija vertinimo lapus (6 priedas), aptaria vertinimo kriterijus,  primena atidaus ir tikslingo klausymosi reikalavimus.  Skaitomi pasakojimai: 4 grupių darbai perskaitomi klasei (7 priedas) ir pagal vertinimo kriterijus aptariami grupėse bei su visa klase.
  60 min.  

Apibendrinimas: vertinimas, įsivertinimas, refleksija

Trukmė
1. Pasakojimo vertinimas. Mokiniai grupėse užpildo vertinimo lapus, savo grupės nevertina. Mokytoja grupių įvertinimus užrašo lentoje, ji taip pat skiria savo įvertinimo taškus.
2. Įsivertinimas. Grupėse mokiniai „pasidalija“ gautą taškų sumą pagal įdėtą darbą; mokytoja kiekvieno mokinio paprašo užpildyti du lipnius skirtingų spalvų (žalios ir raudonos) lapelius: ,,Man labiausiai patiko...“  ir „Galėjau geriau...“. Užpildytus lapelius mokiniai įsiklijuoja į sąsiuvinius.
  10 min.
    Priedai 1 priedas. Iliustracija „Vaiduoklių namas“.
2 priedas. Marko Tveno apysakos „Tomo Sojerio nuotykiai“ ištrauka.
3 priedas. Ruošiniai epinio pasakojimo sandarai sudėlioti.
4 priedas. Epinio pasakojimo sandara ir raktiniai žodžiai.
5 priedas. Vaizdinė medžiaga –  senų, apleistų namų nuotraukos.
6 priedas. Vertinimo lentelės pavyzdys.
7 priedas. Grupių atlikčių pavyzdžiai.
8 priedas. Pamokos akimirkos.

Į viršų     Filmuota medžiaga