Aktyvaus mokymosi metodų taikymo pavyzdžiai
Atkaklus klausinėjimas
Atkaklus klausinėjimas – tai metodas, kuris padeda mokytojui įtraukti mokinius į mokymosi veiklą, suteikia informacijos apie mokinių suvokimą. Metodo esmė ta, kad prieš atsakydami į pateikus klausimus mokiniai gauna pakankamai laiko pamąstyti, tada išklausomi atsakymai ir suteikiamas atsakas apie jų kokybę.
Taigi pirmiausia užduodamas klausimas ar įvardijama probleminė situacija. Geriausia klausimą ar problemą užrašyti lentoje. Mokiniams paaiškinama, kaip jie turės atsakyti į pateiktus klausimus – poromis, grupėmis ar individualiai. Mokytojas nuolat stebi mokinių darbą, įsitraukimą, kontroliuoja laiką, atlikus užduotį kviečia savo nuožiūra pasirinktus mokinius pristatyti atsakymus. Atsakymai kokiu nors būdu fiksuojami, mokytojas jų kol kas nevertina. Kai atsakymai surinkti, mokytojas ragina klasę juos aptarti, susitarti dėl bendro atsakymo. Kai mokiniai jau turi bendrą atsakymą, mokytojas gali pateikti teisingo atsakymo variantą, kad mokiniai pakoreguotų savo suvokimą, įsivertintų savo darbo rezultatus. Tai tinka tais atvejais, kai užduodami tikslaus atsakymo reikalaujantys klausimai. Kai tikimasi pakankamai atviro, nevienareikšmio atsakymo, klausinėjimas baigiamas atsakymų aptarimu. Kartais mokytojas gali pasiūlyti ir daugiau idėjų, įžvalgų, į kurias mokiniai nebuvo atkreipę dėmesio ir kurios galėtų būti apsvarstytos.
Toliau pateiktoje schemoje (Petty G. Šiuolaikinis mokymas. Praktinis vadovas. Vilnius: Tyto Alba, 2007, p. 328) grafiškai pavaizduota, kaip vykstas atkaklus klausinėjimas.

(Parengta naudojantis šiais šaltiniais: Petty G. Šiuolaikinis mokymas. Praktinis vadovas. Vilnius: Tyto Alba, 2007; Petty G. Įrodymais pagrįstas mokymas. Praktinis vadovas. Vilnius: Tyto Alba, 2008.)
Taikymo pavyzdys: lietuvių kalba, 5 klasė |
Šiame pavyzdyje atkaklus klausinėjimas pasitelkiamas kaip veiksmingas metodas, padedantis mokiniams įsitraukti į aktyvią skaitymo veiklą. „Teisingo“ atsakymo paieškos diskusijos būdu formuoja mokinių supratimą, kad gali būti įvairių atsakymų, svarbu, kad jie būtų pagrįsti.
Priemonės
Tuvės Janson knygos „Kometa artėja“ ištrauka (Tuvė Janson. Kometa artėja! Vilnius: Lietus, 1999), multimedija.
Eiga
Mokytoja paaiškina mokiniams užduotį: jie turi perskaityti nurodytą teksto ištrauką ir kartu su suolo draugu užpildyti pateiktą lentelę (demonstruojama skaidrė). Užduočiai atlikti skiriamos 25 min.
Su suolo draugu užpildykite šią lentelę:
Eil. Nr. |
Veikėjo vardas |
Epitetai (Koks veikėjas?) |
Kaip veikėjas vertina negyvą jūrą? |
Eil.Nr. | Veikėjas | Epitetai(koks veikėjas) | Kaip veikėjas vertina negyvą jūrą |
1. | Muminukas | atsakingas, atkaklus, dėmesingas, drąsus, rūpestingas | Jūra pavojinga ir paslaptinga vieta, bet čia labai įdomu. |
2. | Snifas | bailus, godus, atsargus, savanaudiškas | Išsigando pamatęs, kas yra jūros dugne, pasižada nebesimaudyti, kur gilu. Kaip laukinis puola prie lobio. Nusivylęs. |
3. | Freken Snork | gailestinga, tolerantiška, draugiška, inteligentiška | Bando išgelbėti bent kelias žuvytes, jai žuvyčių gaila. Nerimauja dėl kitų likimo. |
4. | Snusmumrikas | išradingas, patiklus, nuoširdus, jautrus, muzikalus, svajingas | Kriauklė ošia – ji atsimena jūrą. Jūroje reikia būti atsargiems. |
5. | Snorkas | vadovaujantis, nekantrus, pasipūtęs | Jam kelionė panaši į nuotykį, ragina neatsilikti. |
Parengta remiantis Rūtos Čėsnienės, Vilniaus Senvagės gimnazijos mokytojos metodininkės, pamokos medžiaga