Pagrindiniai kompetencijų ugdymo aspektaiKompetencijų ugdymo praktika

Chemijos pamokų aprašai su priedais

Oksidų mugė

Mokymo eiga

MOKYMO IR MOKYMOSI EIGA
Mokinių sudominimas, jų patirties išsiaiškinimas, pamokos uždavinio skelbimas Trukmė
1. Sudominimas – buitinių situacijų naudojimas ir probleminio klausimo kėlimas. Mokiniams užduodamas probleminis klausimas: kodėl kabinete esantis varinis čiaupas per ilgą laiką pajuodavo? Su kuo reagavo varis ir kokia nauja medžiaga susidarė?
2. Motyvavimas. Mokiniams pasiūloma dalyvauti ,,Oksidų mugėje“ – dirbant grupelėmis pasigaminti metalų oksidų, parengti jų pristatymus ir pasistengti juos ,,parduoti“ už dešimtuką oksidų vertinimo komisijai.
3. Pamokos temos ir uždavinio skelbimas. Paaiškinamas pamokos uždavinys (1 priedas, 2 pateikties  skaidrė).
5 min.  
Mokymo ir mokymosi veikla Trukmė
1. Grupių sudarymas ir užduočių skyrimas. Ankstesnėje pamokoje mokiniai buvo suskirstyti į 5 grupes po 4–5 narius pagal sėdėjimo vietą. Grupės gavo išankstinę užduotį – remiantis 2 skirtingais šaltiniais (internetu ir apklausiant suinteresuotą asmenį) surinkti informacijos apie oksidų reikšmę ir panaudojimą:I grupė – apie aliuminio oksidą;
II grupė – apie vario oksidą;
III grupė – apie magnio oksidą;
IV grupė – apie kalcio oksidą.
V grupės nariai sudaro vertinimo komisiją ir susitaria, kuris kokiu oksidu daugiau pasidomės.
2. Pasiskirstymas vaidmenimis. Mokiniai savarankiškai susitaria ir pasiskirsto, kas kokį vaidmenį atliks: bandymo atlikėjas, reakcijos požymių stebėtojas, reakcijos lygties užrašinėtojas ir piešėjas (gali atlikti 1–2 mokiniai), oksidų panaudojimo žinovas (gali būti 1–2 mokiniai).Pasiskirstę vaidmenimis, prisisega emblemas (1 priedas, 4 pateikties skaidrė).
3. Oksidų vertinimo komisijos veikla. Prieš pradedant bandymus, pristato grupių darbo vertinimo instrukciją (1 priedas, 5 pateikties skaidrė). Kol grupės rengia plakatus, komisija pasigamina emblemas ir, naudodamiesi vadovėliu, išsinagrinėja, kaip teisingai užrašyti oksidų susidarymo reakcijos lygtis ir nupiešti reaguojančias daleles.
4. Prisimenamos saugaus darbo taisyklės. Kiekviena grupė pasako bent po 1 saugaus darbo taisyklę, mokytoja papildo (1 priedas, 7 pateikties skaidrė).
5. Bandymų atlikimas. Pagal aprašytus pavyzdžius vadovėlyje paskirti mokiniai atlieka ir pakomentuoja bandymus aliuminio, vario ir magnio oksidams gauti (2 priedas (1 ir 2 pav.)). Kalcio oksido gavimą komentuoja iš filmuotos medžiagos (3 priedas). Kiti stebi ir užrašo reakcijų požymius.
6. Grupinis darbas – plakatų rengimas. Grupių nariai pagal prisiimtą vaidmenį ant didelio lapo rengia darbo pristatymus (2 priedas (3 ir 4 pav.)):
užrašo gauto oksido pavadinimą;
naudodamiesi vadovėliu užrašo reakcijos lygtį;
nupiešia reaguojančias daleles;
remdamiesi iš anksto surinkta informacija užrašo bent dvi oksido panaudojimo sritis.
25 min.    
Apibendrinimas: vertinimas, įsivertinimas, refleksija Trukmė
1. Grupių darbų vertinimas. Darbų pristatymą (iki 10 taškų) vertina iš mokinių sudaryta oksidų vertinimo komisija pagal pamokos pradžioje nurodytus kriterijus (4 priedas). Išklausę ir įvertinę visus darbų pristatymus, komisijos nariai argumentuotai pakomentuoja klasei savo vertinimus (2 priedas (5 pav.)).
2. Asmeninės pažangos vertinimas. Kiekvienos grupės nariai, pasitardami tarpusavyje, vertina kitų grupių pasisakymus ir išrenka tą grupės narį, kuris padarė pažangą lavindamas komunikavimo gebėjimus. Pažangą padariusiam mokiniui įteikiamas knygos skirtukas (2 priedas (6 pav.) ir 5 priedas).
3. Pamokos apibendrinimas. Apibendrinama tai, kas buvo sužinota pamokoje, aptariama, kaip sekėsi įgyvendinti pamokos uždavinį.
4. Asmeninė refleksija. Taikomas nebaigtų sakinių metodas (2 priedas (7 pav.) ir 6 priedas):
Sužinojau, kad oksidai gaunami ...........
Savo vaidmenį atlikau............
Labiausiai patiko ..............grupės darbo pristatymas
Aš darbą pristačiau...................
Dabar jaučiuosi .................
15 min.
Priedai 1 priedas. Pateikties skaidrės.2 priedas. Mokinių darbo akimirkos.
3 priedas. Filmuota medžiaga ,,Kalcio degimas ore“.
4 priedas. Komisijos vertinimo lentelė.
5 priedas. Skirtukų pavyzdžiai.
6 priedas. Refleksijos lapelių šablonas.

Į viršų     Filmuota medžiaga