Sužadinimo, patirties išsiaiškinimo, motyvavimo metodų taikymo pavyzdžiai
Nebaigti sakiniai
Nebaigti sakiniai – tai atvirų užduočių metodas. Kad mokinys ne tik formaliai išmoktų kokios nors sąvokos apibrėžtį, bet ir įsisąmonintų, ką ta sąvoka reiškia jam pačiam, suvoktų savo asmeninį santykį su aptariamu reiškiniu ir juo susidomėtų, mokytojas parengia lapelius su specialiai suformuluotais nebaigtais sakiniais. Mokinys turi baigti sakinius, užrašydamas, kas jam pirmiausia ateina į galvą. Tokie nebaigti sakiniai sužadina ir mokinio mintis, ir jo jausmus, skatina gilintis į sąvokos ar reiškinio prasmę ir suvokti savo santykį su reiškiniu. Kitas būdas taikant nebaigtų sakinių metodą – lapo viduryje nubraižyti skritulį „saulę“ ir jo viduje užrašyti nebaigtą sakinį, o aplink skritulį nubrėžti keltą linijų „spindulių“. Ant šių linijų mokinys turi parašyti savo mintis, baigdamas sakinį skritulio viduje.
Atlikus šią užduotį mokiniams gali būti siūloma padiskutuoti grupelėse, apibendrinti grupės nuomonę ir ją pristatyti klasei, toliau gilinti žinias pasirinktu temos aspektu.
(Parengta remiantis Šiaučiukėnienė, L. ir kt. Šiuolaikinės didaktikos pagrindai. Kaunas: Technologija,2006)
Taikymo pavyzdys: lietuvių kalba, 8 klasė |
Mokiniams buvo skirta namų užduotis – paklausti tėvų ir senelių, kokių lietuvių liaudies dainų jie moka, kada jas dainuoja.
Priemonės
Lapas su užrašytais keliais nebaigtais sakiniais ar „saule“ pamokos tema (visiems klasės mokiniams pateikiama to paties ruošinio kopija), rašikliai.
Pamokos pradžioje pasiūliau mokiniams paklausyti lietuvių liaudies dainų įrašų. Tada išdalijau lapus su nebaigtais sakiniais, paprašiau kelias minutes pagalvoti ir baigti sakinius.
Nebaigti sakiniai: Lietuvių liaudies dainos yra ... ... tauta, nes mokėjo daug liaudies dainų. Man, aštuntokui / aštuntokei, liaudies dainos ... ... Šiandien liaudies dainas Liaudies dainos išliks, ... |
Valdemara Butkevičienė, Klaipėdos Martyno Mažvydo progimnazijos lietuvių kalbos mokytoja metodininkė