Pagrindiniai kompetencijų ugdymo aspektaiKompetencijų ugdymo praktika

Biologijos pamokų aprašai su priedais

Ekosistemų mitybos tinklai

Mokymo eiga

MOKYMO IR MOKYMOSI EIGA

Mokinių sudominimas, jų patirties išsiaiškinimas, pamokos uždavinio skelbimas Trukmė
1. Mokiniai sudominami rodant skaidrę su įvairių organizmų ir ekosistemų paveikslėliais (1 priedas 2 skaidrė).
Mokytoja klausia: „Kur ieškotumėte šių organizmų, jei reikėtų juos surasti?“
Mokiniai vardija įvairias ekosistemas, pvz., miške, pievoje, ežere, dykumoje ir t. t.
2. Skelbiama pamokos tema ir uždaviniai.
3. Pasiskirstymas grupėmis: iš dėžutės kiekvienas mokinys išsitraukia lapelį su ekosistemos pavadinimu: Ežeras, Miškas, Kalnai, Pieva, Dykuma. Mokiniai atsisėda prie stalų, ant kurių padėtos kortelės su ekosistemos pavadinimu.
7 min
Mokymo ir mokymosi veikla Trukmė
1 pamoka
1. Prisimenama, kas yra ekosistema, gamintojai, vartotojai, skaidytojai, plėšrūnai, augalėdžiai, parazitai. Mokiniai pateikia organizmų pavyzdžių. Už teisingą atsakymą mokinys gauna atviruką, kuris reiškia vieną pliusą kaupiamajam pažymiui gauti.
2. Darbas bendradarbiaujančiose grupėse.
Grupės, naudodamos vadovėlius, internetą (kiekviena grupė turi po kompiuterį), enciklopediją „Gyvoji gamta“, renka informaciją apie nagrinėjamos ekosistemos organizmus ir jų mitybą.
Lentelėje (2 priedas) surašo ekosistemos 4–5 gamintojus, 4–5 augalėdžius, 3–4 plėšrūnus, 2–3 parazitus, 2–3 skaidytojus.
3. Kiekviena grupė perskaito po 2 gamintojus, augalėdžius, plėšrūnus, parazitus, skaidytojus ir nurodo, kuo jie minta.
4. Tarpinis įsivertinimas. Pamokos pabaigoje mokytojas paprašo mokinių įsivertinti savijautą „Nykščio“ metodu.
5. Namų darbai. Kiekvienos grupės mokiniai pasidalija darbais: kas kokių organizmų paveikslėlių ieškos namuose, kas atsineš didelį popieriaus lapą su užrašytu ekosistemos pavadinimu, spalvotų pieštukų, klijų ir kt.
38 min
Mokymo ir mokymosi veikla Trukmė
2 pamoka
1. Mokinių grupės susėda prie stalų su tų pačių ekosistemų pavadinimais.
2. Dirbdami bendradarbiaujančiomis grupėmis mokiniai pasidalija vaidmenimis ir ant didelių popieriaus lapų, naudodami atsineštus organizmų paveikslėlius, pavaizduoja ekosistemos mitybos tinklus, nubraižydami mitybos ryšius parodančias rodykles. Kurdami mitybos tinklą mokiniai vadovaujasi mokytojos pateiktais ekosistemos mitybos tinklo vertinimo kriterijais (3 priedas).
30 min
Apibendrinimas: vertinimas, įsivertinimas, refleksija Trukmė
1. Įsivertinimas. Kiekviena grupė užpildo darbo grupės įsivertinimo lapą.
2. Ekosistemų mitybos tinklų galerijos pristatymas ir vertinimas.
Visų grupių darbai iškabinami klasėje. Grupės pristato savo „Ekosistemų mitybos tinklus“, pasako, ar joms pavyko atlikti darbą pagal kriterijus, jei nepavyko, tai kodėl? Kitos grupės stebi ir vertina pagal vertinimo kriterijus (4 priedas).
Kiekviena grupė, naudodamasi ekosistemos mitybos tinklo pavaizdavimo kriterijais, stebi visų grupių pristatymus, tačiau įvertinimus surašo į lentelę (4 priedas) tik grupei iš kairės. Po kiekvieno pristatymo vertinanti grupė užduoda klausimų pristačiusiai grupei, jei kyla neaiškumų.
Taip pat kiekviena grupė kaimyninei parašo atsiliepimą, kuriame pagiria grupės darbą bent už du dalykus, parašo du pasiūlymus tobulinti ir įdeda į voką. Po pristatymų vokai su atsiliepimais atiduodami adresatams. Grupės perskaito atsiliepimus ir vokus atiduoda mokytojai.
Balsuojant lipniais lapeliais (juos kiekvienas mokinys klijuoja ant jam labiausiai patikusio mitybos tinklo) išrenkamas geriausias darbas. Jo kūrėjai apdovanojami lipdukais su gyvūnėlių paveikslėliais.
Pamoka įvertinama „šypsenėlėmis“ priklijuojant jas ant vidinės klasės durų pusės, kai mokiniai eina iš pamokos.
15 min
Priedai 1 priedas. Pateiktis „Ekosistemų mitybos tinklai“.
2 priedas. Lentelė „Ekosistemos organizmų mityba“.
3 priedas. Ekosistemos mitybos tinklo vertinimo kriterijai.
4 priedas. Kitų grupių vertinimas.
5 priedas. Pamokos akimirkos: ekosistemos mitybos tinklo kūrimas.

Į viršų     Filmuota medžiaga