Projektinio darbo etapai
Planuojant projektą ir organizuojant mokymąsi svarbu neišleisti iš akių pagrindinių projektinio darbo etapų:
- pasirengimo – aptariama ir apibrėžiama tema, iškeliama ir įvardijama mokiniams aktuali problema / problemos;
- planavimo – susiskirstoma į grupes, suformuluojamas tikslas, grupių (grupių narių) ilgalaikiai ir trumpalaikiai uždaviniai (jie sudarys įvertinimo pamatą), numatoma veiksmų trukmė, tarpinių atsiskaitymų pobūdis ir laikas;
- vykdymo – renkama ir interpretuojama informacija, atliekami praktiniai darbai, atsiskaitoma už tarpinius rezultatus;
- apibendrinimo – randamas problemos (-ų) sprendimas, pasirengiama pateikti apibendrintus projekto rezultatus (ataskaitą);
- pristatymo – projekto rezultatai pristatomi klasei, mokyklos, miestelio bendruomenei ir kt.);
- įvertinimo – remiantis aptartais kriterijais, apmąstomas ir įsivertinamas savo indėlis į projekto sėkmę, suteikiama grįžtamoji informacija kitiems projekto dalyviams.
(Pagal Sahlberg, 2006)
Etapas | Mokinio (-ių) vaidmuo | Mokytojo vaidmuo | Įsipareigojimai |
1. Pasirengimas –apibrėžti temą, iškelti ir įvertinti problemą. | Užduoti klausimus. Įsipareigoti dirbti išvien. Siekti sutarimo. | Supažindinti su kontekstu. Paaiškinti metodą. Raginti mokinius užduoti klausimus. | Mokytojo: valdyti procesą. Mokinių: aktyviai dalyvauti. |
2. Planavimas – susiskirstyti į grupes, suformuluoti uždavinius, pasidalyti veiklomis, suplanuoti tyrimo eigą. | Kolektyviai planuoti. Aktyviai prisidėti. Padėti kitiems mokiniams. | Padėti. | Mokytojo: patikrinti planus. Mokinių: bendradarbiauti. |
3. Vykdymas – grupėse surinkti ir interpretuoti informaciją, atsiskaityti už tarpinius rezultatus. | Siekti rezultato. Rasti informacijos. Interpretuoti. | Palaikyti tyrimą. Stebėti pažangą ir bendravimą, padėti, kai būtina. | Mokytojo: sudaryti galimybes naudotis informacija. Mokinių: įvertinti duomenų patikimumą. |
4. Apibendrinimas – grupėse rasti problemos sprendimą, suplanuoti pristatymus, pasirengti pateikti projekto rezultatus. | Dalyvauti apibendrinant rezultatus ir priimant sprendimus, rengiant pristatymą. Užtikrinti, kad visi dalyvautų. | Skatinti ir padėti. Supažindinti su gero pristatymo kriterijais. | Mokytojo: paaiškinti pristatymo paskirtį. Mokinių: priimti problemos sprendimą ir parengti pristatymą. |
5. Pristatymas –pristatyti grupės darbo rezultatus. | Pristatyti savo darbą. Padėti kitiems įsitraukti. | Stebėti ir suteikti grįžtamąją informaciją. | Mokytojo: parengti vietą. Mokinių: projekto rezultatus pristatyti taip, kad ir kiti mokiniai įgytų naujų žinių. |
6. Įvertinimas – individualiai ir bendrai apmąstyti ir įvertinti rezultatus. | Įvertinti savo veiklą ir rezultatus. Suteikti grįžtamąją informaciją visiems kitiems. | Vadovauti procesui. Padėti mokiniams suprasti, ką jie patys išmoko. | Mokytojo: padaryti galutines išvadas. Mokinių: būti patiems sau atviriems. |
Šioje lentelėje surašyti vaidmenys ir pareigos skirtinguose projektuose gali būti kitokie. Taip pat tai gali priklausyti nuo mokinių patirties mokantis šiuo metodu.