Individualizavimas
Ugdymo individualizavimo samprata
Žmonės yra skirtingi – to įrodinėti nereikia, tačiau į tai būtina atsižvelgti organizuojat ugdymo procesą, siekiant mokymosi tikslų. Kitaip tariant, individualizuotas ugdymas – tai pripažinimas, kad mokiniai yra skirtingi ir skirtingais būdais pasiekia geriausių rezultatų, kad jie mokosi ir patirties įgauna ne tik per pamokas, bet ir namuose, neformalioje veikloje. Be to, individualizavimas padidina mokinių mokymosi motyvaciją, pasitikėjimą ir savigarbą, yra būtina sąlyga kompetencijoms ugdyti. Nereikėtų pamiršti ir to, kad individualizuotas ugdymas yra sėkmingas tik tuomet, kai apima visą mokyklos veiklą.
Individualizuotas ugdymas susideda iš šių komponentų:
- mokinių individualių poreikių ir mokymosi stilių nustatymo;
- ugdymo turinio (dalykų turinio, mokymo, mokymosi ir vertinimo būdų, mokymosi aplinkos ir kt.) pritaikymo individualiems mokinių poreikiams, t. y. diferencijavimo;
- mokyklos darbo organizavimo taip, kad kiekvienas mokinys pasiektų kuo geresnių rezultatų;
- kiekvieno žmogaus vertingumą pripažįstančios mokyklos kultūros kūrimo;
- paramos ir pagalbos;
- į skirtingus mokinių poreikius orientuotos popamokinės veiklos.
- tiek mokiniams, tiek mokytojams aiškūs mokymosi uždaviniai,
- nuolat stebima, peržiūrima individuali kiekvieno mokinio pažanga;
- sudaryta galimybė mokiniams pasirinkti ugdymo turinį: temas, užduotis, mokymosi ir vertinimo būdus;
- organizuojamas aktyvus sąmoningas mokymasis;
- vertinama siekiant padėti mokiniui mokytis ir išmokti.
Diferencijavimas – vienas iš būdų individualizuoti ugdymą
- palyginti savo ir kitų poreikius, suvokti, kuo jie skiriasi, o kuo panašūs;
- vertinti savo mokymąsi kartu;
- pasirinkti ir plėtoti bendrą grupės mokymosi strategiją;
- mokytis išnaudoti mokymosi grupėje stiprybes, suprasti, kad mokytis kartu smagiau;
- mokytis vienas iš kito;
- mokytis su grupe ir po pamokos.
Ugdymo turinio aktualizavimas
Kad ir būdami skirtingi kaip asmenybės, turėdami savitų mokymosi poreikių ir polinkių, mokiniai noriai mokosi to, kas juos domina ir kas jiems sekasi. O susidomėjimas dalyku, kurio mokomasi, išlieka ilgesnį laiką, jei tema ar ugdomas gebėjimas aktualūs mokiniui.Taigi šiuolaikiniam, į kompetencijas orientuotam ugdymo turiniui svarbūs ir šie du veiksniai:
- aktualizavimas – tai principas, reikalaujantis mokiniui atskleisti, kuo mokomasis dalykas yra svarbus, reikšmingas tiek visuomenėje, tiek mokiniui asmeniškai;
- kontekstualizavimas – tai principas, reikalaujantis mokomuosius dalykus pateikti mokiniui suprantamame kontekste.